Bygg en vacker spång!

Tillverka en funktionell och dekorativ spång på några timmar och nästan gratis

Spång i snön

Vi har ett ganska djupt dike mot den lilla vägen som leder genom skogen och upp till vår tomt. En eftermiddag tröttnade jag på att alltid gå samma omväg via den lilla uppfartsparkeringen för att komma ut på vägen och vidare ut i världen. Så jag funderade på hur man kunde göra en spång. Jag ville att den skulle vara praktisk men också att den skulle tillföra något och att den skulle smälta in i miljön. Jag är ganska otålig av mig och eftersom vi då och då tar ned småträd som smyger sig på från skogskanten fanns ju materiel att tillgå. Mot kvällen var spången klar och så här gjorde jag.

vacker spång sommar

Ett svar till ”Bygg en vacker spång!”

  1. […] Bygg en vacker spång!Snabbt bygd spång av ett par små trädstammar.  De kluvna, tillyxade, tvärpinnarna (modell längre vedträn) gör spången greppvänlig för foten även vid halt väder och trästyckenas varierade form bidrar till ett levande uttryck. De är fästa med kraftiga kullerförsänkta och rostfria skruvar i två slanor som bränts i ändarna. Ändå behöver nog slanorna bytas efter några år, önskvärt vore att de gjorts i furu, lärk eller ek. Tvärpinnarna är behandlade med olja och tjära. Bygganvisningar för spången finns här. […]

Lämna en kommentar