–samt den auktoritativa och övergripande guiden till och definitionen av begreppet jazz. Därtill redogör vi för jazzens betydelse och väsen
Först kort om begreppen metajazz och kronometrisk musik som var anledning till att denna artikel kom till.
Metajazz är musik som förhåller sig till och använder jazzhistoriens stilar och grepp (idiom) men som inte framförs eller produceras som traditionell jazz utan t ex helt digitalt eller kronometriskt (”som en klocka” exempel Cal Tjader). Delvis överlappande begrepp är Nu jazz, Electro jazz och Ambient jazz.
Här kom vi att inse att frågorna hoppar sig. Vad är egentligen jazz? Vad faller innanför och vad faller utanför begreppets vidd? Detta är inga lätta frågor, men lugn, Mackelbot reder ut begreppen och lotsar dig i hamn så att du lätt och elegant och till allas uppslupna glädje kan redogöra för jazzens väsen* vid nästa parmiddag:
Jazz = enligt undertecknad: Allt som inte är av musikaliska eller andra formkrav stelnat (som t ex marschmusik och viss rapmusik, som svårligen kan beskrivas som jazzig). Med ordet jazz syftar vi på musik och andra estetiska uttryck eller till synes slumpmässiga företeelser som inte är helt färdiga och därför lämnar betydande utrymme för musikerns/utförarens och lyssnaren/betraktarens känsla och fantasi. Se nedan.
Jazz i vid mening kan sägas vara en konstform och ett förhållningssätt som förmedlar en förhöjd, eller nedtonad men ändå intensiv upplevelse av vad som pågår i stunden eller av själva stunden, det vill säga, upplevelsen av det som inom filosofin kallas Varat eller existensen. Den icke-exakta jazzupplevelsen kan vara glidmedlet som får de till synes oförenliga bitarna som är ditt liv att falla i harmoni.
Utöver detta kännetecknas jazz i snävare mening av vissa musikaliska grepp, harmonier, tonföljder och variationer, men detta är en annan visa.
Jazz är ett fångat ögonblick på färden
Begreppet jazz och upplevelsen av jazz är tätt knutet till vår individuella perception och våra subjektiva förnimmelser i stunden. Det enskilda jazzstyckets väsen ligger därför till lika delar hos kompositör/musiker och lyssnare. Jazz i ordets mest betydelsebärande men ändå breda mening syftar på något, en entitet, som inte är statisk. Jazz går att förnimma i entiteter som inte är musik, tex en byggnadsarbetsplats, ett hantverksföremål som snidas, brukas och nöts, ett samtal, en kärleksrelation. Men jazz står i motsats till ett slutgiltigt utformande, vid försök till slutgiltighet upphör jazzen att vara jazz –och övergår till att vara ett verk eller ett monument, en stelnad och fryst symfoni.
Jazz är ögonblicket fångat under färden
Etymologiskt anspelar ordet jazz för övrigt på kärleksakten, dvs att ha sex och fortplanta sig –en aktivitet som ju pågått sedan livets begynnelse och saknar tydligt slut.
END (i sakens natur ligger att innevarande version av denna artikel i princip aldrig kommer att vara den sista, Keep Jazzin’!)
/Mackelbot
* mer om Jazzens väsen, publicerat 1944
Lämna en kommentar